Wiele osób z którymi rozpoczynam współprace w zakresie tworzenia oprogramowania webowego zastanawia się czy wybrać katalog produktów czy sklep internetowy. Większość obaw wynika często z niewiedzy i myśl, że sklep internetowy jest trudny w obsłudze i wymaga od jego właściciela mnóstwo zaangażowania. Przekonanie to jest na tyle popularne, że postanowiłem wysmarować artykuł na ten temat. Być może komuś pomoże.
Co to jest internetowy katalog produktów?
Internetowy katalog produktów służy do prezentacji produktów w sieci internetowej w uporządkowany sposób, najczęściej są to kategorie. Użytkownik ma dostęp do listy produktów, a w przypadku gdy któryś go mocniej zainteresuje może otworzyć kartę szczegółową, opisującą produkt.
Na karcie produktów, praktycznie zawsze zobaczymy galerię zdjęć oglądanego produktu, jego opis oraz dane dodatkowe jak np.: model itd.
Dobrą praktyką jest zamieszczanie na karcie produktów przycisku umożliwiającego kontakt ze sprzedawcą z wypełnionym już polem "nazwa produktu: lub "model".
Katalog produktów nie pozwala na automatyczne przyjęcie zamówienia i obsłużenia go. Transakcje przebiegają drogą mailową bądź telefoniczną bezpośrednio ze sprzedawcą.
Co to jest sklep internetowy?
Naproście tłumacząc sklep internetowy to katalog produktów online, w którym można dodatkowo dokonać zakupu. W brew obiegowej opinii to właśnie sklep internetowy wymaga mniejszego zaangażowania od sprzedawcy. W sklepie internetowym o ile korzystamy z płatności online, wszystkie etapy zamówienia odbywają się automatycznie. Klient wchodzi na sklep internetowy, przegląda produkty, wybiera te odpowiadające mu, dodaje następnie je do koszyka. Kolejnym etapem jest finalizacja zamówienia. Klient z listy wybiera odpowiednią metodę płatności, dostawy oraz zostawia swoje dane adresowe oraz bilingowe. Płaci za produkt i koniec. W żadnym z tych procesów nie jest potrzebna nasza ingerencja. Gdy zamówienie zostanie sfinalizowane otrzymujemy powiadomienie np. na maila. W firmach takich jak designcart.pl, specjaliści pomogą Ci zautomatyzować praktycznie każdy proces zamówienia, nawet tych produktów, które wymagają indywidualnej konfiguracji.
Zamówienie wystarczy zweryfikować i wysłać. W sklepie internetowy nasz udział ogranicza się do logistyki.
Co jest dla mnie?
Katalog produktów jest dla sprzedawców którzy sprzedają produkty o zmiennej cenie, produkty które wymagają indywidualnej konfiguracji. To rozwiązanie stosuje się również gdy cena pojedynczego produktu zależy np. od sezonowości i ilości. W reszcie przypadków zaleca się sklep internetowy, ponieważ ma najbardziej zmechanizowane procesy, a więc jest najbardziej wydajnym rozwiązaniem webowym.