W piątkowym spotkaniu udział wzięli: władze województwa lubelskiego, parlamentarzyści, dyrekcja Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie oraz zaproszeni goście. Obecny był też przedstawiciel ministra Jacka Sasina.
Podsumowano dwie duże inwestycje, które poprawiły komfort podróżowania po tej części powiatu biłgorajskiego. Wykonano inwestycje pod nazwą: "Poprawa bezpieczeństwa drogowego Lubelszczyzny poprzez modernizację drogi wojewódzkiej Nr 849 Józefów - Osuchy" oraz "Poprawa bezpieczeństwa drogowego Lubelszczyzny poprzez modernizację drogi wojewódzkiej Nr 853 Józefów - Długi Kąt".
Drogi te, zostały zmodernizowane w ramach projektu pn.: "Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego Lubelszczyzny", dzięki wsparciu w wysokości 10 milionów złotych jakie Zarząd Dróg Wojewódzkich otrzymał z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz z budżetu województwa lubelskiego.
- Warto zaznaczyć, że rok 2021 jest rekordowy pod względem budowy, przebudowy i remontów dróg wojewódzkich a także działań wspólnych, które realiz ujemy razem z władzami poszczególnych gmin. Na same inwestycje drogowe zostało przeznaczone przez władze Województwa Lubelskiego około 315 milionów złotych a na przebudowy i remonty ponad 42 miliony złotych - informuje Kamil Jakubowski, rzecznik prasowy ZDW w Lublinie.
Droga Wojewódzka Nr 849 Zamość - Józefów - Wola Obszańska została zmodernizowana na odcinku prawie 9,5km za kwotę 5,5mln złotych, a droga wojewódzka Nr 853 Nowy Majdan - Tomaszów Lubelski na odcinku prawie 5km za kwotę ponad 2,3mln złotych.
- Myślę, że śmiało można powiedzieć, że rządowe środki zostały wykorzystane w sposób bardzo dobry i skuteczny. To pieniądze potrzebne są, by realizować potrzeby i oczekiwania społeczne, ale ważna jest też dobra współpraca na poziomie województwa, gminy, powiatu. Ogromnie się cieszę, że ta inwestycja doszła do skutku i zrealizowaliśmy oczekiwania mieszkańców - mówiła posłanka Beata Strzałka. Zadowolenia z inwestycji nie kryli również wójtowie gmin Łukowa i Józefów, którzy wspominali, że na przebudowę obie trasy czekały kilkadziesiąt lat, a ich remont przyczyni się do poprawy walorów turystycznych regionu.
- Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że powiat biłgorajski, przez lata zapomniany i pomijany, teraz jest jednym wielkim placem budowy. Potrzeby są duże, ale wcześniej nie były one dostrzegane mimo apeli samorządowców i mieszkańców. Teraz się to zmieniło, wiele dróg doczekało się modernizacji, trwa remont strategicznej drogi nr 835 - mówił starosta powiatu Andrzej Szarlip i dodał, że jest to możliwe dzięki dostrzeganiu przez władze centralne potrzeb mieszkańców mniejszych miejscowości, ale także dzięki doskonale układającej się współpracy pomiędzy władzami rządowymi, a wszystkimi szczeblami samorządu w powiecie.
Szczegóły zadań:
"Poprawa bezpieczeństwa drogowego Lubelszczyzny poprzez modernizację drogi wojewódzkiej Nr 849 Józefów - Osuchy"
Odcinek drogi wojewódzkiej, który został poddany modernizacji posiadał przekrój szlakowy z jezdnią bitumiczną o zmiennej szerokości od 6,00m do 6,50m. Jej stan techniczny był zły ze względu na uszkodzoną konstrukcję podbudowy oraz zdegradowane warstwy - wiążącą i ścieralną.
Nawierzchnia, która została wykonana w latach 70-tych z asfaltobetonu posiadała także liczną siatkę spękań oraz deformacje o głębokości od 1,0cm do 5,0cm. Krawędzie jezdni, zwłaszcza w miejscach występowania wysokiego poziomu wód gruntowych były zniszczone i zaniżone. Dodatkowo uplastycznianie się nawierzchni w wysokich temperaturach, powodowało powstawanie lokalnych odkształceń o profilu podłużnym i poprzecznym, które były niezwykle niebezpieczne dla kierowców.
Wartość przeprowadzonego remontu: 5 494 358,55zł
Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych: 4 395 486,84zł
Data podpisania umowy: 18.05.2021r.
Data rozpoczęcia robót: 19.05.2021r.
Data zakończenia robót: 2.07.2021r.
"Poprawa bezpieczeństwa drogowego Lubelszczyzny poprzez modernizację drogi wojewódzkiej Nr 853 Józefów - Długi Kąt"
Odcinek drogi wojewódzkiej Nr 853, który został poddany modernizacji posiadał przekrój szlakowy z jezdnią bitumiczną o szerokości od 6,10m do 7,00m na odcinkach prostych oraz od 6,50m do 6,70m na łukach poziomych. Przy krawędziach jezdni występowały głębokie koleiny zewnętrzne a jezdnia charakteryzowała się uszkodzoną konstrukcją podbudowy oraz zdegradowanymi warstwami - ścieralną i wiążącą. Dodatkowo na całym odcinku występowały liczne odkształcenia, ubytki i wykruszenia przy krawędziach jezdni.
Nawierzchnia, która została wykonana z asfaltobetonu na przełomie lat 70 i 80 posiadała gęstą siatkę spękań oraz deformacje o głębokości od 1,0cm do 8,0cm a uplastycznianie się nawierzchni w wysokich temperaturach, spowodowało powstanie lokalnych odkształceń o profilu podłużnym, które były bardzo niebezpieczne dla ruchu pojazdów samochodowych. Intensywny ruch pojazdów doprowadził natomiast do tego, że powstawały liczne ubytki, głębokie wyboje oraz poprzeczne garby.
Wartość przeprowadzonej modernizacji: 2 372 868,20zł
Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych: 1 898 294,56zł
Data podpisania umowy: 1.06.2021r.
Data rozpoczęcia robót: 8.06.2021r.
Data zakończenia robót: 7.07.2021r.