Początkujący przedsiębiorca, dzięki założeniu własnej działalności, zwykle pragnie być niezależny od innych. Jednak poprowadzenie biznesu to często prawdziwe wyzwanie. Wielu ma ciekawe pomysły na biznes, które warto wdrożyć w życie i sprawdzić, czy czy będą opłacalne finansowe. Czas i zaangażowanie, jaką należy ponieść, jest często wysoka, dlatego zarejestrowanie swojej działalności warto przemyśleć, a także wiedzieć, na co należy zwrócić uwagę już podczas jej planowania.
Własny biznes - franchising
Inni decydują się na sprawdzone rozwiązania jak na przykład oferty franczyzy - to ciekawa i godna rozważenia alternatywa stanowiąca dla wielu osób kompromis pomiędzy pracą na etacie, a całkowicie samodzielnym przedsięwzięciem. W tym systemie niższe jest ryzyko popełniania błędów i niepowodzenia, co często spotyka młode firmy prowadzone bez doświadczenia i dobrego strategii.
Każdy może znaleźć coś dla siebie, oferty franczyzy są bowiem bardzo różnorodne - od sklepu spożywczego po hotel. O czym warto pamiętać, prowadząc biznes w ramach franczyzy czy zakładając spółkę?
Research - rozpoznanie konkurencji
Każdy przedsiębiorca ma nadzieję, że zaproponowana przez niego oferta będzie jedyna w swoim rodzaju, a walka o klienta nie będzie trudna - najlepiej, aby odbiorca jego produktu czy usługi dotarł do niego sam. O klienta trzeba jednak walczyć, a aby ta walka miała szansę powodzenia, trzeba dobrze poznać konkurencję.
Warto wiedzieć, jak wygląda rynek, jaką ofertę mają inni, zwłaszcza działający w najbliższej okolicy, przedsiębiorcy z podobnymi usługami, a także zbadać, czy kolejne taki pomysł ma rację bytu. Dobrym pomysłem mogą być też oferty franczyzy, gdyż pod znanym szyldem łatwiej walczyć z konkurencją.
Dobry plan to podstawa
Ciekawe pomysły na biznes to nie wszystko. Istotnym krokiem jest wykonanie biznesplanu i określenie swojej strategii, celu, słabych i mocnych stron. Nie ma znaczenia, czy będzie to autorski własny biznes, franczyza czy spółka.
Trzeba jasno określić cele i grupę docelową oraz kanały sprzedaży, przygotować listę pożądanych partnerów biznesowych oraz zaplanować działania, również marketingowe, a dopiero potem powinno się zarejestrować firmę. Strategia rozwoju to podstawa, bez której trudno realizować jakiekolwiek przedsięwzięcie. Potrzebna będzie także lista kosztów i źródeł finansowania. Samodzielnie jest to trudne, ale wykonalne, z kolei w systemie franczyzowym można liczyć na wsparcie - oferty franczyzy od franczyzowawców zakładają pomoc na każdym etapie współpracy.
Wizerunek i rozpoznawalność marki
Prowadząc firmę, trzeba też nieustannie dbać o wizerunek marki, korzystając z różnych narzędzi. To ważne już na samym początku działalności. Jeśli nie masz doświadczenia, warto skorzystać z usług odpowiedniej agencji lub wybrać się na kurs z zakresu reklamy tradycyjnej i online (w tym social media).
Przewagę ponownie mają oferty franczyzy - w takim systemie franczyzobiorca może liczyć na wsparcie w tym zakresie oraz niezbędne szkolenia, poza tym działania marketingowe są zwykle spójne, co jest ogromnym ułatwieniem.