Przyciski CTA (call to action) są nieodłącznymi elementami zarówno stron stricte sprzedażowych, jak i wizerunkowych. Ich zadaniem jest skłonienie użytkownika do wykonania akcji na stronie www, na której nam zależy - dokonania zakupu, wysłania zapytania ofertowego, przejścia na podstronę z portfolio, pobrania darmowego e-booka, zapisania się do listy mailingowej etc. Nie każdy przycisk CTA równie skutecznie przyciąga uwagę użytkowników i zachęca ich do aktywnego korzystania ze strony. Poznaj podstawowe zasady projektowania tego elementu.
Co to jest CTA? " Call-to-action (wezwanie do działania) - definicja marketingowa stosowana w sprzedaży i reklamie. Oznacza każdy element, który został zaprojektowany aby zachęcić do natychmiastowej sprzedaży. W języku potocznym odnosi się do użycia słów, zwrotów i komunikatów nawołujących do sprzedaży." Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Call-to-action
Widoczność
Nie ma jednej naczelnej zasady dotyczącej wyboru lokalizacji przycisku CTA na stronie internetowej. Kluczowe jest to, aby jego umiejscowienie było logiczne, a użytkownik strony musiał w końcu natrafić na przycisk podczas przeglądania witryny. Najczęściej CTA umieszczamy pod najważniejszymi sekcjami informacyjnymi, wieńcząc przyciskiem jakąś myśl (np. krótki opis oferty firmy z zachętą do bezpośredniego kontaktu czy dowiedzenia się więcej).
Kontrastowość
Chodzi tutaj przede wszystkim o kolor przycisku. Dobrze jest, gdy nawiązuje on do dominującego koloru strony i całej identyfikacji wizualnej marki. Najważniejsze jest natomiast to, aby przycisk CTA kontrastował z tłem (najczęściej białym), dzięki czemu będzie łatwy do zauważenia - sam kolor ma natomiast drugorzędne znaczenie.
Dopasowanie do layoutu witryny
Bardzo ważną zasadą jest ta, że przycisk CTA nie może stanowić ciała obcego na stronie. Fakt, jest ważnym czy nawet najważniejszym elementem graficznym, natomiast jego design oraz lokalizacja muszą współgrać z ogólną estetyką witryny.
Uwaga:
Źle zaprojektowany CTA może być przyczyną niskiej konwersji, zanim jednak wprowadzisz zmiany sprawdź jaką masz obecnie konwersje, specjalisty ostrzega : " Zmiana położenia przycisków CTA - przyciski call to action mają ogromny wpływ na konwersję, natomiast często po redesignie strony są przenoszone w inne miejsca, zmienia się ich wygląd, przez co klienci rzadziej w nie klikają i konwersja spada." Źródło: https://portalmarketingowy.pl/marketing-firmy,ac99/temat-miesiaca-dlaczego-wspolczynnik-konwersji-na-twojej-firmowej-stronie-www-spada,727
Odpowiedni rozmiar
Przycisk CTA nie może być dominującym elementem strony. Częstym błędem popełnianym przez projektantów jest tworzenie przycisku zasłaniającego ogromną część ekranu. Wbrew pozorom to nie zachęca do kliknięcia, ale bardziej irytuje, utrudniając przeglądanie treści. Jest to kompletnie niezgodne z zasadami UX (user experience), które należy traktować priorytetowo przy projektowaniu layoutu strony, również przycisku CTA.
Atrakcyjna, adekwatna treść
Sam przycisk CTA, choćby najlepiej zaprojektowany i perfekcyjnie rozmieszczony na stronie, na niewiele się zda bez dobrego copy. Treść umieszczona na przycisku w głównej mierze decyduje o tym, czy i jak użytkownik zareaguje na CTA. Tekst musi być krótki, atrakcyjny, a przy tym nie może wprowadzać w błąd (np. "Kup", po czym użytkownik wcale nie jest przenoszony na stronę sprzedażową).
Specjalista radzi: " Chodzi przecież nie tylko ładną grafikę, dużą funkcjonalność i szybkość działania, ale też profesjonalne teksty, które poprzez swoją wysoką jakość zatrzymają klientów na stronie i poprawią jej pozycję w wynikach wyszukiwania. " Źródło: https://bizneo.pl/budowa-marki,ac84/strona-www-dla-firmy-postaw-na-profesjonalna-obecnosc-w-internecie,222
Poprawne wyświetlanie na małym ekranie
Obecnie standardem jest projektowanie stron responsywnych, czyli dostosowanych do wyświetlania na ekranach urządzeń mobilnych. W przypadku przycisku CTA koniecznie trzeba się upewnić, że element ten jest dobrze widoczny na smartfonie, że można łatwo w niego kliknąć, że nie zajmuje połowy ekranu itd.
Chcesz więcej? Ponad 2000 poradników na temat stron www i marketingu w sieci jest dostępnych na: https://soluma.pl/poradniki