Rada Powiatu w Biłgoraju na sesji 25 września podjęła uchwałę o utworzeniu nowej jednostki organizacyjnej - Powiatowego Centrum Sportu w Biłgoraju. Miała to być jednostka budżetowa realizująca zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, której statut określał szczegółowy zakres działalności, strukturę organizacyjną oraz zasady gospodarowania mieniem. Jak wyjaśniono w uchwale, celem PCS miał być rozwój sportu dzieci i młodzieży, wspieranie sportu amatorskiego oraz organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych dla mieszkańców powiatu. Jednak niektóre zapisy statutu spotkały się z reakcją wojewody lubelskiego Krzysztofa Komorskiego, który w rozstrzygnięciu nadzorczym z 22 października stwierdził nieważność uchwały w dwóch kluczowych punktach.
Pierwszym zakwestionowanym przez wojewodę zapisem był § 7 statutu PCS, w którym przy określaniu zadań jednostki użyto sformułowania "w szczególności." Zdaniem organu nadzoru, określenie to pozostawiało otwarty katalog obowiązków PCS, co mogło prowadzić do sytuacji, w której jednostka realizowałaby także inne zadania, niewyszczególnione w statucie, a tym samym nieregulowane przez Radę Powiatu. Wojewoda uznał, że takie zapisy stoją w sprzeczności z art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, który wymaga, aby statut jednostki budżetowej precyzyjnie określał jej przedmiot działalności.
Organ nadzoru argumentował, że zadania jednostki budżetowej powinny być jasno zdefiniowane przez organ stanowiący powiatu, w tym przypadku przez Radę Powiatu. Użycie wyrażenia "w szczególności" mogłoby umożliwić realizację dodatkowych zadań, nieokreślonych w uchwale, co, zdaniem wojewody, narusza zasadę jednoznaczności aktów prawnych i kompetencyjnych jednostek budżetowych.
Kolejnym zapisem budzącym wątpliwości wojewody był § 15 ust. 2 statutu PCS, który stanowił, że "w sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa." Zgodnie z rozstrzygnięciem nadzorczym, taki zapis narusza zasadę hierarchicznego systemu źródeł prawa, wynikającą z art. 87 Konstytucji RP. Wojewoda wyjaśnił, że przepisy niższego rzędu, takie jak uchwała rady powiatu, nie mogą przyznawać sobie nadrzędności wobec ustaw czy rozporządzeń.
Wojewoda wskazał również na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 2013 roku, w którym sąd podkreślił, że statut jednostki samorządowej musi być zgodny z przepisami wyższego rzędu. Odsyłanie do "przepisów obowiązujących" może sugerować, że to statut, a nie ustawa, jest pierwszorzędnym źródłem regulacji, co stanowi naruszenie systemu hierarchii źródeł prawa. W związku z tym wojewoda uznał, że zapis ten jest niezgodny z Konstytucją i wymaga eliminacji.
Rada Powiatu ma możliwość wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie. Na decyzję o ewentualnym odwołaniu jest 30 dni.