Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego centrum usługowego w rejonie dworca PKS w Biłgoraju obejmuje obszar o pow. 0,49ha, a dotyczyć ma zarówno zespołu usługowego, jak i układu komunikacyjnego.
- Dotarliśmy w końcu do etapu kończącego opracowanie. Chcieliśmy osiągnąć dla tego obszaru jak najlepsze rozwiązanie, takie, które satysfakcjonowałoby zarówno władze miasta, jak i potencjalnych inwestorów, którzy na tym terenie będą realizować swoje zamierzenia - mówiła architekt Barbara Brylak - Szymczak.
Teren położony w ścisłym centrum miasta dotychczas był zagospodarowany w sposób przypadkowy: budki handlowe i wątpliwej jakości parkingi nie są najlepszą wizytówką miasta. Ten stan rzeczy ma zmienić właśnie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Studium miasta dla tego obszaru przewiduje powstanie budynków, które będą spełniały funkcję usługową, z zastrzeżeniem, że nie mogą być to usługi tzw. uciążliwe.
Architekt Barbara Brylak - Szymczak podczas środowej sesji Rady Miasta przedstawiła zaproponowane rozmawiania dla tego niezwykle atrakcyjnego terenu. - Jest to obszar znajdujący się w ścisłym centrum miasta, wobec czego powinien być intensywnie wykorzystany, ze zwartą zabudową. Równocześnie forma architektoniczna powinna być kształtowana tak, by pozwalała przyszłemu inwestorowi na różnorodny sposób aranżacji przestrzeni. Jeśli chodzi o same budynki obrys parteru będzie mniejszy niż dopuszczalny obrys kondygnacji wyższych, mogą one sięgać o 4 metry dalej niż linia parteru, w ten sposób na wyższych kondygnacjach zapewnimy większą powierzchnię użytkową dla usług, przy jednoczesnej możliwości wykonania na parterze podjazdów, parkingów, czy przejść pieszych. Zabudowa może sięgać aż do granicy działek na ul. Bankowej - opowiadała pani architekt.
W nowym planie zagospodarowania terenu nie zapomniano także o ciągach komunikacyjnych. Publiczne ulice dojazdowe i place manewrowe zwiększą dostępność komunikacyjną obszaru. Połączenie terenu drogą dojazdową z ul. Boh. Monte Casino pozwoli na uniknięcie problemu dostępności planowanych obiektów tylko z jednej strony.
- Ponieważ usługowa funkcja terenu wymaga zaplanowania konkretnej ilości miejsc postojowych, nie jest wykluczone, że konieczne będzie zlokalizowanie w tym obszarze podziemnych miejsc parkingowych, co plan dopuszcza, pozwalają na to także warunki glebowe. Innym rozwiązaniem, jeśli inwestor zechce uniknąć prac ziemnych, mogą być miejsca parkingowe pod budynkami, czyli powstałe przez niezabudowanie powierzchni parteru - wyjaśniała dalej Barbara Brylak - Szymczak.
Od strony dworca PKS zaplanowano wykonanie budynku wysuniętego w górnej części, który wspólnie z przyszłymi budynkami mógłby zostać połączony, co pozwoliłoby na stworzenie na parterze wewnętrznego ciągu pieszego, tak powstały pasaż handlowy, który miałby szerokość 8m.
- Wiem, że miasto czyni starania, by jak najszybciej znalazł sie inwestor, ale nikt nie jest w stanie przewidzieć jak szybko to nastąpi, dlatego w planie zapisaliśmy, że do czasu wejścia takiej inwestycji, dopuszcza się urządzenie na tym terenie powszechnie dostępnego parkingu, na pewno będzie to wyglądało lepiej niż to co jest w tej chwili, a miejsca postojowe są bardzo potrzebne - wyjaśniła Brylak - Szymczak.
Radna Danuta Łosiewicz pytała o możliwość wybudowania w tym miejscu supermarketu, gdyż jest przeciwna powstawaniu w mieście kolejnych tegp typu obiektów. Architekt tłumaczyła, że łączna powierzchnia użytkowa pozwoliłaby na wykorzystanie jej w ten sposób, nie ma jednak możliwości powstania budynku podobnego do już istniejących marketów. - Szkoda miejsca na tak paskudne budynki - mówiła, zaznaczając, że kondygnacje w planowanych obiektach będą mogły zostać podzielone na małe boksy, co stworzyłoby galerię handlową.
W głosowaniu radni bez sprzeciwu uchwalili zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Teraz potrzebny jest inwestor, dzięki któremu teren zmieniłby swój wygląd na zawsze.