- Nasz wygląd może być wykorzystywany do komunikowania określonych informacji. Aspekty związane z wyglądem fizycznym obejmują nie tylko całościowy poziom atrakcyjności fizycznej danej osoby, typ ciała, rozmiar, kształt oraz wagę, ale także ubranie i inne przedmioty wykorzystywane w celu modyfikacji wyglądu fizycznego - twierdzi Dale Leathers, specjalista od komunikacji niewerbalnej.
Podstawowe przedmioty służące tej funkcji to ubrania, a także elementy podkreślające wygląd, należą do nich również np. okulary czy teczki. To, jak postrzegają nas inni uczestnicy interakcji, nie zależy jedynie od tego, jak wygląda nasze ciało, czy chociażby twarz. Równie ważny dla ogólnego wizerunku jest odpowiednio dobrany strój. Jednak nie można stwierdzić, że warunkuje on atrakcyjność fizyczną. Jak dowiodły badania przeprowadzone wśród studentów jednego z kierunków na Uniwersytecie Opolskim, ładny ubiór nic nie zdziała, jeśli ktoś jest otyły, ma zaniedbane czy brzydkie zęby, bądź byle jaką fryzurę. Mimo, że strój nie musi stanowić o naszej atrakcyjności fizycznej, należy jednoznacznie stwierdzić, że jest to bardzo ważny element kontaktów międzyludzkich. Aby ubranie komunikowało jedynie pozytywne rzeczy należy zadbać o to, by było ono stosowne, czyli odpowiednio dostosowane do pełnionej roli społecznej, a także do otoczenia, w którym przebywamy.
Strój należy do specyficznego, ale szczególnie istotnego typu komunikacji, odbywającej się za pośrednictwem rzeczy, przedmiotów. To, jaki typ ubrania zdecydujemy się założyć, często determinuje wrażenie, jakie wywieramy na innych osobach. Naukowowo zostało dowiedzione, że ubrania warunkują cztery "wymiary wizerunku", definiujące wrażenie, jakie wywieramy na innych ludziach, są one również komponentami wizerunku, cechami definicyjnymi, a należą do nich: wiarygodność, wzbudzane sympatii, atrakcyjność interpersonalna oraz dominacja.
- Rodzaj stroju pozwala nie tylko na poprawę wizerunku, ale także zwiększa autorytet i podnosi skuteczność zawodową - twierdzi psycholog Marta Dołomisiewicz i dodaje, że specjaliści do spraw zatrudnienia uważają, że wygląd zewnętrzny kandydata na konkretne stanowisko świadczy o jego postawie w stosunku do firmy, w której chciałby podjąć pracę. Inni natomiast twierdzą, że odpowiednio dobrany ubiór stanowi bezwzględny warunek awansu w hierarchii zatrudnienia. Przeprowadzone badania wśród aktywnych zawodowo kobiet potwierdziły przypuszczenia, że odpowiedni strój do pracy jest zazwyczaj konserwatywny i formalny.
Wpływ stroju na to, jak postrzegają nas rozmówcy, zdaje się być wręcz ogromny. Jest on oczywiście tylko jednym z elementów całego wyglądu, jednak - ubiór jest głównym determinantem nie tylko tego, na ile jesteśmy oceniani jako osoby kompetentne, ale także, na ile wzbudzamy sympatię w oczach ludzi, z którymi jesteśmy w interakcji - podsumowuje Leathers.