Przyjmując kierunki rozwoju szkoły Rada Pedagogiczna, w porozumieniu z pozostałymi pomiotami szkoły podjęła działania zmierzające do poszerzania umiejętności w zakresie nauczania i uczenia się uczniów.
- Efektem wieloletnich usystematyzowanych czynności jest ukończenie w ciągu ostatnich 5 lat programów prowadzonych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach Szkół Uczących się - "Całościowy Rozwój Szkoły" w tym programu RUN - "Rozwijanie Uczenia się i Nauczania". Wdrożone działania spowodowały pełniejsze włączania do pracy z uczniem strategii Oceniania kształtującego, a co za tym idzie rozwój umiejętności uczenia się naszych uczniów poprzez stawianie jasnych wymagań, współpracę w zespole, upodmiotowienie procesu nauki i indywidualizację dziecka w jej toku (m.in. efekty edukacyjne, udział w konkursach, zmiany w postawach uczniów). Rozwinęły także współpracę pomiędzy nauczycielami i wrażliwość na indywidualne potrzeby uczniów - mówi dyrektor Gimnazjum Św. Jadwigi Królowej w Biłgoraju Maciej Buczek.
Aktywni nauczyciele, mając świadomość roli emocji w procesie uczenia się, mogli lepiej motywować dziecko do wysiłku poznawczego. Dotychczasowe doświadczenia oraz efekty wdrożonych działań świadczą o skuteczności przyjętych metod i potwierdzają dobry wybór kierunków rozwoju szkoły. Sugerują kontynuację podjętych działań, a także konieczność dalszego rozwijania strategii Ok. i współpracy nauczycieli, jak również wymiany doświadczeń pomiędzy szkołami preferującymi podobne priorytety w zakresie edukacji i wychowania realizującymi programy w ramach "Szkół Uczących się" CEO.
Osiągnięcia w zakresie oceniania wspierającego ucznia - Oceniania kształtującego - dają podstawę do ubiegania się przez gimnazjum o nadanie certyfikatu jakości - tytułu SZKOŁY UCZĄCEJ SIĘ, przyznawanego szkołom skutecznie i w sposób ciągły realizującym strategie Ok.
Konferencja podsumowująca działania odbyła się we wtorkowe popołudne, 15 listopada. Podczas spotkania zaprezentowano strategie wdrażane w szkole, podlegające obserwacji. Odbyła się też dyskusja na takie tematy jak: Współpraca - potrzeba, czy przeszkoda?, Rola nauczyciela we współczesnej szkole, Szkoła marzeń czyli jaka?, Dobra lekcja czyli jaka?, Jak informacja zwrotna pomaga w uczeniu się?, Co oznacza odpowiedzialność ucznia za proces uczenia się?, Co oznacza dialog w szkole? Kto z kim, kiedy i o czym?.
- Droga do sukcesu wiedzie schodami, nie ma windy. Mam nadzieję, że pokłosiem tego dnia będzie jeszcze większa motywacja do wspinania się po kolejnych stopniach - podsumowała Mirosława Rokicja z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.