Lokalizacje instalacji fotoradarów są wyznaczane w miejscach, w których ze względów bezpieczeństwa należy wprowadzić ograniczenie prędkości w danym punkcie. Obszary te wybiera się na podstawie metodologii opracowanej przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej oraz Krakowskiej. Metodologia określa m.in. poziom zagrożenia wypadkami z uwzględnieniem aspektów infrastrukturalnych i technicznych.
Stacjonarne urządzenia rejestrujące lub ich obudowy są instalowane lub usuwane przez zarządców dróg na wniosek Głównego Inspektora Transportu Drogowego albo z inicjatywy własnej, pod warunkiem posiadania zgody GITD.
Jak wyglądają zachowania kierowców przed i za fotoradarem?
- Analiza pokazała nam ciekawą tendencję: znaczna większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia - komentuje Magda Zglińska, Yanosik. Kierowcy w odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem jadą nieco szybciej - maksymalnie o 2 km/h od aktualnego ograniczenia prędkości. Z kolei w okolicach 500 m przed stacjonarnym punktem pomiaru, prędkość zaczyna ona spadać poniżej obowiązującego limitu, nawet do 30 km/h.
Liczba fotoradarów na przestrzeni lat
Na przestrzeni czterech ostatnich lat liczba fotoradarów wzrosła o 15 urządzeń. W 2018 roku w całej Polsce zainstalowanych było 430 mierników, a obecnie jest ich już 445. N ajwięcej nowych fotoradarów pojawiło się w województwie Mazowieckim (+4 szt.), Małopolskiem (+5 szt.), Lubelskim (+4 szt.), Podkarpackiem (+3 szt.), Zachodniopomorskim (+2 szt.), Świętokrzyskiem (+1 szt.) i Lubuskim (+1 szt.)
Gdzie będą nowe fotoradary?
CANARD od IV kwartału 2020 roku realizuje instalację 26 nowych urządzeń w poszczególnych województwach. Nowe fotoradary mają pojawić się w województwach: Łódzkim (2), Dolnośląskiem (2), Lubelskiem (2), Mazowieckiem (3), Małopolskiem (4), Wielkopolskim (2), Pomorskim (2), Kujawsko-pomorskim (1), Świętokrzyskiem (3), Lubuskim (1), Opolskiem (2), Zachodniopomorskim (1), Podlaskiem (1).