W spotkaniu uczestniczyli także m.in. wiceprezes Rady Ministrów, minister aktywów państwowych Jacek Sasin, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Jan Kanthak, poseł na Sejm RP Jerzy Bielecki, wojewoda lubelski Lech Sprawka, marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.
- Cieszę się, że możemy tutaj przedstawić niezwykle ważny program dla Polski. Program, który mówi o odbudowie, o odtworzeniu linii kolejowych. Sprawne państwo musi potrafić zajmować się wieloma sprawami jednocześnie. Mamy dziś kryzys za naszą wschodnią granicą, kryzys z uchodźcami w Polsce, problemy gospodarcze - ale cały czas musimy stawiać na rozwój po to, by miejscowości takie jak Janów Lubelski mogły normalnie się rozwijać, żeby można było normalnie się komunikować. Wraca moda na kolej - i bardzo dobrze, bo kolej jest tym środkiem komunikacji, który jest bezpieczny, sprawny i szybki. Dobrze, że ludzie wracają do podróżowania koleją. Do roku 2015 mieliśmy do czynienia ze zwijaniem się torów kolejowych, połączeń kolejowych, likwidowaniem dworców - to była niewłaściwa strategia poprzednich rządów - mówił premier Mateusz Morawiecki.
Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.
- Ten program wchodzi w nową, decydującą fazę. Dzięki decyzji pana premiera program dostanie dodatkowy zastrzyk finansowy, zamiast 5 mld 600 mln zł - ponad 11 mld zł na nowe, zmodernizowane linie kolejowe. To pozwoli zwiększyć ilość realizowanych projektów z planowanych 17 do 34. Najbardziej cieszy mnie w tym programie szczególne miejsce dla Lubelszczyzny. Z 1200 km nowych, zmodernizowanych linii kolejowych w ramach programu aż 320 km przypada na województwo lubelskie. My dzisiaj wyrównujemy różnice rozwojowe. Dlatego podejmujemy decyzje, by znacząca część środków płynęła do województwa lubelskiego. Będzie tu realizowanych pięć projektów. Projekt, który połączy Janów Lubelski z Szastarką, a w związku z tym również z Lublinem, pozwoli dojechać do dużych ośrodków, a w przyszłości połączy również Biłgoraj. Kolejne to połączenie Lublin-Łęczna, zmodernizowane połączenia, które połączą Rejowiec z Zamościem, Chełm-Włodawa, czy elektryfikacja linii Lublin-Łuków - mówił wiceprezes Rady Ministrów, minister aktywów państwowych Jacek Sasin.
Zrealizowane zostaną 34 inwestycje, część na terenie województwa lubelskiego, której wartość to 4,4 mld zł.
- Do 2028 roku ma bowiem powstać trasa kolejowa Biłgoraj - Janów Lubelski - Szastarka, o długości około 65 km. Porozumienie w sprawie budowy tej linii kolejowej podpisano w lipcu 2020 roku. Liderem porozumienia jest Województwo Lubelskie, a partnerami projektu jest 10 lokalnych jednostek samorządu terytorialnego powiat biłgorajski oraz miasto Biłgoraj i gmina Biłgoraj - informuje powiat biłgorajski.